Świadectwo charakterystyki energetycznej – co to, kiedy się go stosuje, kto może wystawić taki dokument, czy jest konieczne do sprzedaży nieruchomości?
Spis treści
Czym jest świadectwo charakterystyki energetycznej
Świadectwo charakterystyki energetycznej nieruchomości to termin, który pojawił się w polskim ustawodawstwie na mocy przepisów unijnych. Jest to dokument określający klasę energetyczną nieruchomości, ocenia i wskazuje na zapotrzebowanie budynku w energię. Przy sporządzaniu świadectwa charakterystyki energetycznej bierze się pod uwagę rodzaj ogrzewania i zużycie energii na jego potrzeby, sposób uzyskania ciepłej wody, kwestię klimatyzacji, wentylacji oraz ewentualnego oświetlenia, a następnie poddaje się analizie rzeczywiste wykorzystanie tych parametrów w przypadku konkretnej nieruchomości. Dzięki informacjom zawartym w certyfikacie energetycznym przyszły nabywca może określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie budynku mieszkalnego na niezbędną do wykorzystania energię.
Kiedy stosujemy świadectwo charakterystyki energetycznej
Zbycie nieruchomości obwarowane jest przepisami, które zobowiązują stronę Sprzedającą do przedstawiania certyfikatu energetycznego. Jest on obligatoryjny w wypadku sprzedaży nieruchomości na rynku pierwotnym. To znaczy, że jeśli kupujesz nieruchomość od dewelopera ma on obowiązek przedstawienia świadectwa charakterystyki energetycznej najpóźniej w dniu aktu notarialnego. A jak się ma sprawa z rynkiem wtórnym? Pomimo, że przepisy mówią jasno, że jest ono konieczne również przy transakcjach sprzedaży na rynku wtórnym, rzeczywistość wygląda zgoła inaczej.
Otóż z praktyki wynika, że większość transakcji na rynku wtórnym odbywa się bez okazania świadectwa charakterystyki energetycznej. Jednak to do obowiązków notariusza, podczas odczytywania aktu notarialnego, należy ustalenie czy strona Kupująca godzi się na zakup nieruchomości bez przedłożenia takiego dokumentu przez stronę Sprzedającą. Ważne jest również to, że strona Kupująca nie może zrzec się prawa do żądania świadectwa charakterystyki energetycznej (!). Przepisy również tutaj ściśle określają, że w przypadku jeśli po podpisaniu aktu notarialnego, strona Kupująca wyrazi chęć otrzymania takiego dokumentu, ma ona prawo nadal domagać się przedłożenia świadectwa charakterystyki energetycznej od Sprzedającego. Aby tego dokonać Kupujący powinien w terminie 14 dni od daty transakcji pisemnie wezwać Sprzedającego do przedłożenia takiego dokumentu, a Sprzedający w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia wezwania powinien taki dokument dostarczyć Kupującemu. Jeśli natomiast nie chce się on wywiązać z tego obowiązku, Kupujący ma prawo w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, zlecić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej nieruchomości, a kosztami obciążyć Sprzedającego.
Kto może wystawić taki dokument i kiedy upływa data ważności certyfikatu
Świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzane jest przez uprawnione do tego osoby, wpisane do specjalnego rejestru będącego pod nadzorem ministra ds. budownictwa. Osoba, która wykonuje taki dokument musi posiadać stosowne wykształcenie wyższe z zakresu budownictwa, architektury lub pożarnictwa lub studia dyplomowe, kierunkowe z zakresu charakterystyki energetycznej budynków. Certyfikat energetyczny jest przygotowywany na podstawie konkretnej metodologii, określonej Ustawą z dnia 29 sierpnia 2014r. o charakterystyce energetycznej budynków. Certyfikat jest przekazywany w formie papierowej, opatrzony podpisem osoby sporządzającej oraz oznaczony specjalnym numerem nadanym przez centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków.
Data ważności takiego certyfikatu to 10 lat od dnia jego sporządzenia. Należy jednak pamiętać, że w przypadku przeprowadzenia w tym czasie robót budowlano-instalacyjnych mających wpływ na zużycie energii lub jej zapotrzebowanie na danej nieruchomości, świadectwo automatycznie traci ważności. Występuje konieczność sporządzenia nowego certyfikatu.
Czy świadectwo charakterystyki energetycznej jest konieczne do sprzedaży nieruchomości
W branży nieruchomości, w przypadku transakcji na rynku wtórnym, świadectwo określane jest często fikcją czy martwym przepisem, o którym trzeba jedynie wspomnieć. Dlaczego? Przede wszystkim, wiąże się to z samym jego sporządzeniem. Otóż, w praktyce często gęsto, taki dokument wystawia ktoś kto nawet nie widział nieruchomości, osoba znajdując się na drugim końcu kraju. Praktycy rynku nieruchomości często żartują, że za przysłowiową „stówę” można go kupić na znanym portalu aukcyjnym 🙂
Niemniej jednak, należy pamiętać, że konieczne jest aby strony transakcji ustaliły czy chcą aby świadectwo charakterystyki energetycznej nieruchomości zostało przedstawione na akcie notarialnym. Warto jest poruszyć tą kwestię już wcześniej, tak aby podczas podpisywaniu umowy u notariusza nie rodzić dodatkowych powodów do stresu.
Źródło: Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014r. o charakterystyce energetycznej budynków